Zece cele mai periculoase si spectaculoase sosele din lume
Mii de oameni calatoresc pe cele mai periculoase sosele din lume, unii fascinati de frumusetea lor, altii pentru aventura, dar cel mai ades circula cei care au nevoie sa le foloseasca pentru a ajunge dintr-un punct in altul.
Descopera Lumea a facut o selectie a celor mai spectaculoase si periculoase astfel de sosele din lume. Imaginile spun mai mult decat descrierea lor.
Va invitam sa calatoriti
Cele mai spectaculoase sosele. Virginia – Carolina de Nord
Intinzandu-se peste doua state si 755 km fara un singur semn de oprire sau semafor, serpuitoarea Autostrada Blue Ridge se desfasoara peste culmi de munte, peste vai fertile si dincolo de cel mai inalt varf de la est de Mississippi (Mt. Mitchell), legand Waynesboro (Virginia) din Muntii Shenandoah de Cherokee (Carolina de Nord) din Muntii Great Smoky. „Daca ai avea un rezervor suficient de mare si o vezica destul de rezistenta, ai putea-o parcurge pe toata lungimea fara sa te opresti”, spune Dan Brown, fost administrator al indragitei autostrazi.
Desigur, fermele, campurile si oraselele ofera destule diversiuni pentru care merita sa faci un popas, iar majoritatea calatorilor zabovesc aici mai mult de o zi. Urca pe Muntele Sharp Top din Virginia, cum a facut candva Thomas Jefferson, mananca chec de malai la istorica Mabry Mill sau hoinaresc sub stejarii albi, artarii rosii, magnoliile de munte, ciresii salbatici si plopii tremuratori de la Flat Top Manor, desfatandu-se cu melodii country si americana. Istoric: Numele Blue Ridge vine de la ceata albastra delicata care din departare pare ca invaluie muntii. Pont: Renumit pentru culorile dramatice de toamna, traseul inspira la fel de multa admiratie si in restul anului, insista Brown – de la covoarele de flori de camp presarate cu ghimbir salbatic, crin galben, nap indian si copacii inmuguriti primavara la verdele luxuriant din timpul verii si la frumusetea sumbra si solitara a iernii.
Cele mai spectaculoase sosele. Bolivia
Pe circa 105 km de drum din muntii Boliviei, soferii sunt despartiti de parasutisti doar printr-o banda si un pic. Drumul Yungas de Nord, care cuprinde o trecatoare de 40 km plina de cruci si cunoscuta sub numele de Drumul Mortii, duce de la periferia capitalei La Paz – cea mai inalta din lume – la oraselul Coroico. Un drum ocolitor, asfaltat in ultimii ani, ofera o alternativa mai sigura, dar biciclistii montani si alti temerari care infrunta vechiul Drum al Mortii isi incep aventura infricosatoare prin trecatoarea La Cumbre, pe o creasta arida de 4.650 m. Privind peste vale, isi pot reaminti in orice clipa pozitia lor precara pe un perete vertical. in sfarsit, poteca coboara intr-un desis de frunze enorme de palmier si arbusti de coca salbatic, insecte misunatoare si ferme de cafea si citrice, totul inecat in umezeala. Istoric: La mijlocul anilor ’90, prapastia neprotejata si-a castigat notorietatea de cel mai periculos drum din lume. Pont: „E extrem de ingust”, spune Dan Grec, un turist canadian care a facut recent o calatorie cu masina din Alaska in Argentina. „Sunt destule locuri unde, daca te intalnesti cu o alta masina, trebuie sa te intorci si sa te gandesti cat sa dai inapoi ca sa incapeti unul langa altul.”
Cele mai spectaculoase sosele. China
In 1972, dupa secole de izolare, satenii din Guoliang au decis sa-si croiasca propriul drum spre lumea exterioara. in adancul Muntilor Taihang din nord-estul Chinei, ei se bazasera mult timp pe o poteca montana abrupta numita uneori „scara spre cer”. Apoi 12 localnici au sapat un drum prin munte. Tunelul Guoliang (cunoscut oficial sub numele Coridorul Lung din Prapastie) este un miracol de vointa umana. si e nevoie de o putere de vointa similara si pentru a-l parcurge cu masina. Ascuns intr-un colt indepartat al tarii, la vest de Beijing, pasajul este greu de gasit. Dar cei care au facut calatoria il descriu ca pe o priveliste exceptionala. Lat de numai 5,79 m si inalt de 3,96 m, tunelul sinuos are niste „ferestre” grosolane, care privesc din fata neteda a stancii in defileul abrupt de dedesubt. Istoric: Potrivit unei placute de la intrare, tunelul lung de aproape 1,6 km a fost sapat in sase ani, singurele unelte fiind ciocanele de 3,6 kg si sfredelele de otel. Pont: „Cand traversam tunelul, am avut senzatia neplacuta ca s-ar putea prabusi”, spune Darren Crawford, un calator din Nottingham, Anglia. Peretii de stanca sunt foarte crapati si au plasa de sarma la intrare. E bine ca soferii sa aprinda farurile si sa claxoneze cand trec.
Cele mai spectaculoase sosele. Austria
BMW-uri clasice si masini sport zboara prin cele 36 de curbe ale Drumului Alpin Grossglockner (intre landurile austriece Salzburg si Carinthia), care urca peste 900 m in doar 48 km, pana la un punct de belvedere situat la cota 2.500. Deasupra, vulturii dau tarcoale piscurilor alpine, unde capre negre si marmotele grasune alearga prin mijlocul populatiilor refacute de ursi bruni si lupi.
„Daca ai cer senin, e extraordinar”, spune Johannes P. Hofer, un austriac care a trait zeci de ani la New York, dar se intoarce in fiecare an la Zell am See. „Nu a fost niciodata o vizita in care sa nu urc pe drumul acesta” – preferabil la volanul unei decapotabile inchiriate. Iar ca bonus, plimbarea te duce pana in zone salbatice din parcul National Hohe Tauern, cea mai mare rezervatie naturala din Alpi si un magnet pentru drumeti, ciclisti si schiori. Istoric: Denumita dupa cel mai inalt varf din Alpii austrieci, Grossglockner, de 3.798 m, soseaua a fost terminata in 1935 si construita pe urmele unor drumuri pentru cai si ale unor poteci antice celtice si romane. Pont: Pe Grossglockner se percepe o taxa (cam 43 de dolari). intre mai si noiembrie, drumul duce la centrul pentru vizitatori Kaiser-Franz-Josefs-Höhe, unde un funicular transporta pasagerii la un punct de observare al colosalului Ghetar Pasterze.
Cele mai spectaculoase sosele. Noua Zeelanda
Coltul sud-vestic al South Island din Noua Zeelanda le creeaza soferilor o adevarata dilema: drumurile largi, dintre care cel mai cunoscut este Milford Road (alias Autostrada 94), te imbie la viteza, dar locurile te indeamna permanent sa incetinesti si sa privesti in jur. De la Queenstown, pe Lacul Wakatipu, un circuit pe autostrazile statale se dovedeste un preludiu adecvat la Milford Sound, drumul taiat in ghetar. in succesiune rapida, ultimii 121 km pe 94 trec prin paduri tropicale, inconjoara vesnic inzapezitii Munti Ailsa si strabat malurile Lacului Te Anau, pana la fiordul cu ape ca oglinda si cer de culoarea ceaiului. Acolo, in jur de 150 de locuitori traiesc in mijlocul unei rezervatii marine pentru pinguini, delfini si foci.
Dar cu tot farmecul uluitor al regiunii, este greu sa nu lasi pilotul de raliuri din tine sa-si dea drumul. Depasirea limitei de viteza (100 km pe ora) e tentanta, spune Melissa Antonelli, din Seattle, care a trait in Noua Zeelanda si a aflat asta din proprie experienta. „Eram doar eu si muntii si un rau frumos care curgea”, spune Antonelli despre regiunea rurala Fiordland, in mare parte nepopulata. „Pe urma au venit politistii si mi-au facut proces verbal, iar eu ma gandeam: De unde ati aparut? Nu mai era nimeni pe aici.” Istoric: Rudyard Kipling a descris candva Milford Sound drept „a opta minune a lumii”. Populatia Maori l-a botezat dupa pipio, o pasare indigena care acum este disparuta. Pont: Milford Road se intalneste in cele din urma cu Bulevaradul Muntelui care Dispare, unde o iluzie optica face ca piscul sa para ca se micsoreaza pe masura ce se apropie oamenii de el. soferii opresc la Lacul Gunn pentru un popas in natura.
Cele mai spectaculoase sosele. Romania
Masurate in palpitatii, cotiturile si pantele Transfagarasanului din Romania par mai infioratoare decat cel mai celebru fost locuitor al Fagarasilor, Vlad }epes, principele valah care a inspirat personajul Dracula al lui Bram Stoker. „Vezi cruci la marginea drumului si ti-e groaza sa te gandesti prin ce trebuie sa fi trecut (soferul) – e o panta abrupta”, spune Paul White, un britanic care acum locuieste in apropiere de soseaua alpina si tine un blog numit Wild Transylvania.
Serpuind de la nord la sud intre cele mai inalte varfuri ale Romaniei si ajungand la o inaltime de aproape doi kilometri, Transfagarasanul urmeaza Argesul, traverseaza pe marginea curbata a barajului Vidraru si apoi pe malurile lacului de acumulare de culoarea smaraldului. Pe drumul cu doua benzi (limita de viteza: 40 km pe ora), soferii traverseaza 27 de poduri si apeducte si trec printr-un tunel neluminat lung de 805 m – precum si pe langa ciobani cu turme care blocheaza traficul. Turistii se opresc la ruinele vechi de 700 de ani ale castelului Poenari, o fosta resedinta a lui Dracula aflata la capatul a 1.480 de trepte, in comuna Arefu. Istoric: Drumul a fost construit in anii ’70, sus in Muntii Fagaras din Carpatii Meridionali, ca un drum militar strategic de 161 km. Pont: Conditiile meteo fiind adesea schimbatoare, drumul este deschis sigur de la sfarsitul lui iunie pana la jumatatea lui octombrie; in lunile reci, el devine inaccesibil dincolo de cascada Balea, un lant de cascade in 20 de trepte. De acolo, un teleferic rosu ii duce pe turisti la Balea Lac, unde sunt doua cabane deschise tot anul si un hotel de gheata construit de la zero in fiecare iarna.
Cele mai spectaculoase sosele. Chile-Argentina
Soseaua Transandina ofera mai multe senzatii tari decat un parc tematic, rasucindu-se pe 364 km de trecatori montane intre prospera capitala chiliana Santiago si regiunea viticola Mendoza de pe colinele submontane din vestul Argentinei. O cale ferata scoasa din uz care insoteste o parte din ruta nu face decat sa sporeasca efectul de montagne russe. Fiind una dintre arterele principale din conul sudic al continentului, drumul este pe cat de crucial pentru comert, pe atat de seducator pentru excursionisti, semirulotele si autocarele internationale urcand in viteza pe 29 de serpentine in succesiune rapida care ajung la 3.500 m pe partea chiliana a Anzilor.
La Trecatoarea Internationala Iisus Mantuitorul – numita astfel dupa o statuie de patru tone asezata acolo in 1904 – un tunel lung de aproape 3,2 km strapunge muntii masivi la o trecere de frontiera cunoscuta pentru cozile sale interminabile. Tunelul semnaleaza si o diviziune frapanta. „intr-o singura calatorie ai doua ecosisteme total diferite”, spune emigrantul american Cary Gilbert, care administreaza un restaurant in Mendoza. Pe partea argentiniana „este desert, cu formatiuni frumoase din roca de toate culorile. Apoi iesi pe partea chiliana si totul e verde”. Istoric: Localnicii numesc trecerea prin Anzi Paso de los Caracoles – „trecatoarea melcilor”. Pont: De pe partea argentiniana a tunelului, calatorii pot zari Varful Aconcagua, de peste 6.500 m, cel mai inalt din emisfera vestica.
Cele mai spectaculoase sosele. Canada
Pe Autostrada Icefields, lunga de 230 de km, care leaga Parcurile Nationale Banff si Jasper, calmul Stancosilor Canadieni este la fel de profund ca numeroasele lacuri glaciare din regiune. si totusi aici nu esti niciodata singur. Te insotesc titanii Marelui Nord – de la mufloni, caribu si elani la ursi negri si grizzli – fiarele din fanteziile copilariei; apoi, din cand in cand, intra in scena cate o creatura ce pare iesita dintr-o carte de Dr. Seuss. Mirit Poznansky, agenta turistica locala, conduce regulat pe autostrada, dar recent a fost oprita din drum de o aparitie rara – timidul ras canadian, o felina cu niste smocuri neobisnuite pe urechi. Peisajul pare desprins dintr-un vis, incat iti vine sa te ciupesti sa vezi daca e aievea. Nimic nu e mai suprarealist decat peisajele cristaline rasturnate, reflectate de lacurile intalnite in cale – fiecare renumit pentru nuanta sa distinctiva, ca de pilda turcoazul Lacului Bow si verdele-smarald al Lacului Louie. Istoric: Construit in timpul Marii Recesiuni, drumul s-a deschis in 1940 sub forma unei singure benzi cu pietris, fiind imbunatatit in deceniile urmatoare. Cam pe la jumatate, o intindere imensa de ghetari interconectati, numita Columbia Icefield, sta pe o tripla cumpana a apelor. Zapada sa topita se varsa in oceanele Pacific, Atlantic si Arctic. Pont: „Singura data cand se blocheaza traficul e atunci cand se afla un urs la marginea drumului”, spune Poznansky. „Noi le numim blocaje de ursi.”
Cele mai spectaculoase sosele. Maroc
Ca un circuit de Formula 1 fara elemente de siguranta, Drumul Montan Atlas din Maroc testeaza curajul soferilor. Cioplit in coloana vertebrala a Africii de Nord-Vest, traseul de 188 km poate dura ore, pe cele doua benzi inguste fara parapet care serpuiesc pe prea multe curbe nevazute. „Ai de luat curbe de 200 sau 250 de grade”, spune David Wisner, fost profesor in Tanger. Aici, marele premiu este peisajul nepamantean vazut din trecatoarea Tizi-n’Tichka pe masura ce drumul urca cu peste 2.000 de metri mai sus de stravechiul Marrakech, peste Muntii Atlas, apoi inapoi in oaza Ouarzazate din desert („Hollywoodul Maghrebului”, unde acum o jumatate de secol se filma Lawrence al Arabiei. Pe drum, obstacolele variaza de la conditiile de teren imprevizibile la capre, camile si catari care blocheaza drumul. Istoric: Legiunea Straina Franceza a construit acest drum in 1936 pe traseul pe care exploratorul devenit preot Charles de Foucauld l-a documentat in anii 1880. Pont: Telouet, capitala ruinata a fostului Maroc Sudic Francez, contine grandioasa casbah a lui T’hami el Glaoui, care a condus regiunea la inceputul secolului al XX-lea.
Sursa: NatGeo
- Machu Picchu – Leaganul civilizatiei incase - 15 aprilie 2018
- Inventii care ne-au marcat: Roata. Cine, cand si cum a inventat-o - 2 aprilie 2018
- Samsung Galaxy S7: Cum va arata el, VIDEO si specificatii tehnice - 26 februarie 2016